Folk i alla åldrar använder sig dagligen av några av de mest populära mediekanalerna på nätet. Varje dag kan vi följa twittrande politiker, tiktokande tonåringar, instagrammande farmödrar och facebookande artister genom deras vardag och professionella karriärer. Några av dem har gjort sig kända innan de äntrade de sociala medierna, medan andra använt just de sociala mediekanalerna för att bli kända. Oavsett hur de blivit kända, kan man inte bortse från vilket inflytande sociala medier har på miljontals människor världen över.
En bild av verkligheten
Vi väljer att följa olika människor på sociala medier av flera olika anledningar. Kanske gillar vi deras politiska arbete, deras musik, deras fotbollsspelande eller deras konst. I andra fall intresserar de oss för de liv de lever, de berättelser de berättar och den inspiration detta ger. Många sociala mediekändisar känns som helt vanliga människor och ofta brukar de hävda att de visar upp livet som det är, både med framgångar och motgångar.
Det kan vara viktigt att tänka på detta om du faktiskt vill ha en bredare följarskara på sociala medier. De flesta läsare söker omedvetet inspiration, glädje och solskenshistorier, men också igenkännelse. Att vara intim och personlig är viktigt, oavsett vilken typ av blogg eller sajt du driver. Det är viktigt att du vågar berätta om svårigheter och dåliga dagar, men också att du håller en positiv ton som inspirerar. De flesta läsare vill kunna känna att oavsett motgångar så har vardagen värdefulla ögonblick och saker att vara tacksam över.
Skriv om något du älskar
Det blir lättare att hålla den positiva tonen och inspirera andra till att följa dig om du skriver om något du brinner för. Då kommer både innehållet på dina sociala medier att bli mer kvalitativt, samtidigt som det blir lättare för dig att berätta om det. Även om du har ett litet, nischat intresse som modelljärnvägar eller korsstygn kanske det är just denna blogg som saknas online? Stora forum som Djurcentrum lockar en bred läsarkrets, men det är dumt att konkurrera på en marknad som redan är full. Hitta din infallsvinkel på dina intressen.
Skapa ditt varumärke
När du gjort en snabb översikt kring vad du är intresserad av och möjliga teman som din blogg eller dina sociala mediekonton ska ha är det dags att ta fram ditt varumärke. Förutom att du ska skriva engagerat och vara intim med dina läsare ska du också tänka praktiskt. En sajt som Elhoj.nu innehåller inte bara information, utan även köptips, kontaktnät och annat praktiskt. För dig gäller det att hitta anledningen till att människor ska återkomma till just din sajt eller dina kanaler. Du ska skapa en ”hook”, som det kallas i musikvärlden!
En ”hook” är alltså något folk fastnar vid. Ett sound, ett uttryck eller en stil som man vet är just din. Ett exempel på hur du skapar en hook är genom att inleda eller avsluta varje inlägg på ett särskilt sätt. Kanske skapa listor på rekommendationer, ta fram ett dagligt citat, välja dagens låt, lägga upp en bild på dagens frukt – helt enkelt vad som helst som gör att läsarna vill följa dig regelbundet för att se vad din ”hook” består av idag.